شنبه, ۶ مرداد ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-07-27
کد خبر: 3012 |
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۳ |
ارسال به دوستان
پ

در چند سال اخیر اگر چه دو خودروساز بزرگ وطنی با طراحی و تولید چند محصول جدید تا حدودی با تولیدات از رده خارج و قدیمی خود فاصله گرفتند اما همواره بحث بر سر کیفیت پایین و نازل محصولات تولیدی این دو شرکت در رسانه ها و بین مردم داغ بوده است . یکی از […]

در چند سال اخیر اگر چه دو خودروساز بزرگ وطنی با طراحی و تولید چند محصول جدید تا حدودی با تولیدات از رده خارج و قدیمی خود فاصله گرفتند اما همواره بحث بر سر کیفیت پایین و نازل محصولات تولیدی این دو شرکت در رسانه ها و بین مردم داغ بوده است .
یکی از مباحث همیشگی  و البته تا حدودی پیچیده در خصوص خودروسازهای وطنی ،نحوه ی ارتباط آنها و تولیداتشان با موضوع تحریم هاست .در سال های نه چندان دور ،تحریم ها یکی از عوامل بازدارنده در حوزه تولیدات صنعتی خصوصا خودروسازی به شمار می رفتند تا جائیکه عدم ورود برخی قطعات کلیدی در تولید خودرو مانند ایربگ ها و یا  قطعات الکترونیکی به کار رفته در صنعت خودروسازی به پاشنه آشیل شرکت های خودروساز وطنی تبدیل شده بودند و هرگاه به روند کند خط تولید انتقادی وارد می شد،در پاسخ این موضوع خودش را بعنوان یکی از دلایل اصلی و مهم نمایان می کرد و گاها تصاویری از انباشت عجیب و غریب خودروها در پارکینگ خودروسازان تحت عنوان خودروهای ناقص و منتظر واردات و نصب چند قطعه خاص در فضای رسانه ای کشور منتشر می شد .
فارغ از اینکه در حال حاضر به چه اندازه بحث تحریم ها بر سر راه تولید خودرو در کشور مؤثر است اما به تازگی و با انتقاد مقام معظم رهبری از کیفیت پایین خودروهای ساخت داخل یک بار دیگر این موضوع به خبر داغ روز تبدیل گردید .
رهبری در دیدار با جمعی از تولیدکنندگان کشور و مسئولین اقتصادی و صنعتی فرمودند: ما در برخی از محصولات داخلی متأسفانه شاهد این هستیم که به کیفیت توجه نمی‌شود، این خیلی بد است، این همه‌ حمایت در طول این سالها از صنعت خودرو در کشور شده خب کیفیت خودرو خوب نیست، مردم ناراضی‌اند درست هم می‌گویند، حق با مردم است، یعنی اعتراض مردم به جا است،‌ این صنعت نتوانسته رضایت مشتری را جلب کند.
انتقاد صریح مقام معظم رهبری به کیفیت پایین محصولات خودروسازان وطنی در حالی صورت گرفت که از یک سال گذشته و خصوصا با شروع به کار دولت سیزدهم بازهم  مبحث واردات خودرو در مجلس و دولت به صورت جدی مطرح گردید و علیرغم اینکه بالاخره مشخص نشد که چرا با وجود موافقت مجلس  ،بازشدن بازار  کشور به روی واردات خودرو تحقق نیافت ،این ابهام همچنان پابرجاست .
آنچه که نیاز به بررسی و موشکافی دارد نقش خودروسازان وطنی و سیاست های پشت پرده ی آنان در مقوله واردات خودرو است و اینکه عنوان می شود که صنعت خودروسازی کشور به انحاء مختلف مانع از ورود خودرو به کشور می شود تا چه اندازه می تواند صحت داشته باشد !؟
آیا واردات خودرو آنهم با شیوه ای که سال ها در کشور مرسوم بوده و نهایتا باعث آن شده تا محصولات خودروسازان خارجی با چندین برابر قیمت آنها در خارج از کشور در بازار داخلی به فروش می رسد می تواند تهدیدی برای محصولات داخلی باشد ؟!
البته پایان دادن به انحصار طلبی خودروسازان داخلی و تغییر در قوانین و دستورالعمل های واردات خودرو و ایجاد بازار رقابتی قطعا می تواند در رشد کیفیت محصولات داخلی تاثیر گذار باشد و مادامیکه به این سمت حرکت نکنیم یقینا توفیقی حاصل نخواهد شد .
باید بپذیریم که کیفیت پایین  محصولات داخلی همواره مورد انتقاد کارشناسان و مصرف کنندگان بوده است ،آنچه که در تصادف زنجیره ای در خوزستان رخ داد و  در آن هیچ یک از ایربگ های خودروهای داخلی عمل ننمود یکی از نشانه های بارز کیفیت پایین خودروهای داخلی است .
با بپذیریم که خودرو و سطح کیفی آن در کنار سایر عوامل  بدون شک یکی از دلایل  مؤثر در  افزایش تلفات جاده ای در اثر تصادفات در  کشور ماست که سالیانه بین ۱۷ تا ۲۰ هزار نفر از هموطنان ما را به کام مرگ می کشاند که متاسفانه در تمام سال های اخیر هیچگاه به آن به صورت جدی پرداخته نشده است و نباید اجازه داد جان هموطنان ما به سادگی به مخاطره افتد.
به نظر می رسد در سال آتی یکی از مباحثی که می بایست به طور جد در خصوص آن تصمیم گیری و تعیین تکلیف گردد موضوع واردات خودرو خواهد بود که امیدواریم دولت در راستای ایجاد رضایتمندی هموطنان گام های موثری در این خصوص بردارد .

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط دلاوران مرصاد در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید