جمعه, ۵ مرداد ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-07-26
کد خبر: 6346 |
تاریخ انتشار : ۱۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۳ |
ارسال به دوستان
پ

دلاوران مرصاد ؛سردرد می تواند پیچیده تر از آن باشد که بیشتر مردم بدانند. انواع مختلفی از علائم خاص خود را دارند، به دلایل منحصر به فرد اتفاق می افتد و به درمان های مختلفی احتیاج دارند. هنگامی که نوع سردرد خود را بدانید، شما و پزشکتان می توانید درمانی را پیدا کنید که به […]

دلاوران مرصاد ؛سردرد می تواند پیچیده تر از آن باشد که بیشتر مردم بدانند. انواع مختلفی از علائم خاص خود را دارند، به دلایل منحصر به فرد اتفاق می افتد و به درمان های مختلفی احتیاج دارند. هنگامی که نوع سردرد خود را بدانید، شما و پزشکتان می توانید درمانی را پیدا کنید که به احتمال زیاد به شما کمک می کند و حتی سعی در پیشگیری از آن ها دارید.

 

 

انواع معمول سردردها

بیش از ۱۵۰ نوع سردرد وجود دارد ، اما شایع ترین انواع سردرد عبارتند از:

سردردهای تنشی

سردردهای تنشی شایع ترین نوع سردرد در بزرگسالان و نوجوانان است. آن ها باعث درد خفیف تا متوسط می شوند و به مرور زمان می آیند و می روند. آن ها معمولاً علائم دیگری ندارند.

سردردهای میگرنی

سردردهای میگرنی غالباً به عنوان درد تپش و دردناک توصیف می شوند. آن ها می توانند از ۴ ساعت تا ۳ روز دوام داشته باشند و معمولاً یک تا چهار بار در ماه اتفاق می افتد. در کنار درد، افراد علائم دیگری از جمله حساسیت به نور، سر و صدای یا بو دارند. حالت تهوع یا استفراغ؛ از دست دادن اشتها؛ و درد معده یا شکم را ناراحت می کند. هنگامی که کودک میگرن دارد، ممکن است کمرنگ به نظر برسد، احساس سرگیجه کند، تاری دید، تب و معده ناراحت کننده داشته باشد. تعداد کمی از میگرن کودکان شامل علائم گوارشی مانند استفراغ است که تقریباً یکبار در ماه اتفاق می افتد.

سردردهای خوشه ای

این سردردها شدیدترین هستند. ممکن است دچار درد سوزش یا سوراخ شدن شدید در پشت یا اطراف یک چشم شوید. می تواند تکان دهنده یا ثابت باشد. این درد می تواند به حدی بد باشد که اکثر مبتلایان به سردردهای خوشه ای نمی توانند در حالت ایستاده باقی بمانند و اغلب دچار حملات سریع می شوند. در طرف درد، پلک افتاده، چشم قرمز می شود، مردمک کوچکتر می شود، یا چشم اشک می ریزد. سوراخ بینی آن طرف اجرا می شود یا پر می شود. آن ها سردرد خوشه ای خوانده می شوند زیرا تمایل دارند در گروه ها اتفاق بیفتد. ممکن است شما یک یا سه بار در روز در طی یک دوره خوشه ای دریافت کنید، که ممکن است ۲ هفته تا ۳ ماه طول بکشد. هر حمله سردرد ۱۵ دقیقه تا ۳ ساعت طول می کشد. آن ها می توانند شما را از خواب بیدار کنند. ممکن است سردردها به مدت چند ماه یا سال به طور کامل از بین بروند، فقط بعداً دوباره به آن مبتلا می شوید. مردان سه تا چهار برابر بیشتر از زنان احتمال ابتلا به آن ها را دارند.

سردردهای مزمن روزانه

شما این نوع سردردها را هر سه بار در ماه یا ۱۵ روز یکبار تجربه می کنید. برخی کوتاه هستند. برخی دیگر بیش از ۴ ساعت طول می کشد. این معمولاً یکی از چهار نوع سردرد اصلی است:

  • میگرن مزمن
  • سردرد تنشی مزمن
  • سردرد مداوم روزانه

سردردهای سینوس

با سردردهای سینوسی، احساس درد عمیق و مداوم در گونه ها، پیشانی و یا بر روی پل بینی خود احساس می کنید. آن ها هنگامی اتفاق می افتند که حفره هایی در سر شما به نام سینوس ها ملتهب می شوند. این درد معمولاً همراه با سایر علائم سینوسی، مانند آبریزش بینی، پر شدن گوش، تب و ورم صورت است. سردرد سینوسی واقعی ناشی از عفونت سینوس است.

سردردهای پس از سانحه

سردردهای استرس پس از سانحه معمولاً ۲-۳ روز پس از آسیب دیدگی سر شروع می شود. دردهایی که احساس خواهید کرد:

  • دردی آزاردهنده که هر از گاهی بدتر می شود.
  • سرگیجه
  • مشکل در تمرکز کردن
  • مشکلات در حافظه
  • سر دردهای تحریک پذیر
همچنین بخوانید:  ۵ گیاه جایگزین قرص اعصاب + درمان بیماری ضعف اعصاب به صورت گیاهی

سردرد ممکن است چند ماه طول بکشد. اما اگر ظرف دو هفته بهبود نیابد ، با پزشک خود تماس بگیرید.

سردرد پس از ورزش

وقتی فعال هستید، عضلات سر، گردن و پوست سر شما به خون بیشتری احتیاج دارند. رگ های خونی شما برای تأمین آن ها متورم می شوند. نتیجه یک درد ضربان آور در هر دو طرف سر شماست که می تواند در هر جایی از ۵ دقیقه تا ۴۸ ساعت به طول انجامد.

سردردهای زنجیره ایی

این نوع یک سردردها مزمن و مداوم هستند که تقریباً همیشه در همان طرف صورت و سر شما تأثیر می گذارد. علائم دیگر عبارتند از:

  • دردی که به شدت متفاوت است
  • قرمزی چشم ها یا التهاب
  • آبریزش بینی
  • افتادگی پلک
  • انقباض عنبیه
  • به ایندومتاسین داروی درد پاسخ می دهد
  • تشدید درد بعد از فعالیت بدنی
  • تشدید در بعد از نوشیدن الکل

برخی از افراد علائم میگرنی دارند مانند: تهوع و استفراغ و حساسیت به نور و صدا این درد های می توانند به دو نوع تقسیم شوند:

  • مزمن: یعنی روزانه سر درد داشته باشید.
  • مقطعی: سردرد می تواند به مدت یک هفته در ماه شما را دچار آزار کند.

سردردهای هورمونی

سردردها می توانند در اثر تغییر سطح هورمون در طی دوره های پریود، بارداری و یائسگی ایجاد شوند. تغییر هورمون از قرص های ضد بارداری و جایگزینی هورمون درمانی نیز می تواند باعث سردرد شود. هنگامی که آن ها ۲ روز قبل از پریود شما یا در ۳ روز اول پس از شروع آن اتفاق بیفتد، به آن ها میگرن قاعدگی گفته می شود.

سردردهای مداوم روزانه (NDPH)

این ها ممکن است به طور ناگهانی شروع شده و به مدت ۳ ماه یا بیشتر ادامه یابد. بسیاری از مردم از آغاز درد آن ها به وضوح به یاد می آورند. پزشکان مطمئن نیستند که چرا این نوع سردرد شروع می شود. برخی افراد متوجه می شوند که این سردردها پس از عفونت، بیماری مانند آنفولانزا، جراحی یا یک واقعه استرس زا بروز می کند. علائم می توانند بسیار متفاوت باشند. برخی مانند سردردهای تنشی هستند. برخی دیگر علائم میگرن مانند حالت تهوع یا حساسیت به نور را به اشتراک می گذارند. اگر سردرد از بین نرود یا اگر شدید باشد، با پزشک خود تماس بگیرید.

 

سردردهای برگشتی

این سردردها ممکن است در اثر مصرف بیش از حد دارویی ایجاد شود. اگر بیش از دو یا سه بار در هفته یا بیش از ۱۰ روز در ماه از نسخه دارویی یا مسکن بدون نسخه استفاده می کنید، خود را در معرض سردردهای بیشتری قرار می دهید. هنگامی درد برمی گردد و شما مجبورید برای متوقف کردن آن اقدام بیشتری کنید. این می تواند یک سردرد کسل کننده و مداوم ایجاد کند که اغلب در صبح بدتر است.

سردردها چگونه درمان می شوند؟

پزشک ممکن است انواع مختلف درمان را امتحان کند. همچنین ممکن است آزمایش بیشتری انجام دهند یا شما را به یک متخصص مغز و اعصاب ارجاع دهند. نوع درمان سردرد مورد نیاز شما به موارد زیادی بستگی دارد، از جمله نوع سردرد شما، چند بار و علت آن. برخی افراد به هیچ وجه به کمک پزشکی احتیاج ندارند. اما کسانی که ممکن است داروها، دستگاه های الکترونیکی پزشکی، مشاوره، مدیریت استرس و بیوفیدبک دریافت کنند. پزشک شما برای رفع نیازهای خاص شما یک برنامه درمانی تهیه می کند.

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط دلاوران مرصاد در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید