شنبه, ۶ مرداد ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-07-27
کد خبر: 4872 |
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۵ |
ارسال به دوستان
پ

استاندار کرمانشاه بر ضرورت انجام یک مجموعه اقدام ترکیبی و چند وجهی در حوزه تشکیل خانواده، صیانت و تعالی خانواده و حوزه طلاق تاکید کرد و گفت: عدم برخورداری از مهارت‌های اولیه برای تشکیل زندگی یک معضل جدی است که با ارتقاء دانش عمومی و مهارت افراد در یک چهارچوب دین محور، بسترهای شکل‌گیری ازدواج‌های آگاهانه و کاهش طلاق در مراحل بعدی را فراهم خواهد کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری کرمانشاه؛ “دکتر محمدطیب صحرایی” در نشست شورای فرهنگ عمومی استان که با حضور حضرت آیت‌الله علما نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه و آیت الله محمدی عراقی نماینده استان در مجلس خبرگان رهبری و دیگر اعضای این شورا برگزار شد؛ عنوان کرد: توجه جدی و ویژه به نهاد خانواده، هم ضرورت قطعی انقلاب اسلامی و هم اولویت اصلی مدیریت ارشد استان است و باید در این زمینه اهتمام ویژه داشته باشیم.

وی افزود: یک تفاوت مبنایی در تقسیم بندی زندگی انسانی میان دیدگاه اسلامی و غیر اسلامی وجود دارد که متاسفانه در بسیاری از مواقع، مورد غفلت واقع می‌شود.

دکتر صحرایی ادامه داد: در نگاه‌های متداول در تمدن غربی، زندگی انسان به دو دسته فردی و اجتماعی تقسیم‌بندی می‌شود و با این نکته ویژه که اهمیت نهاد خانواده رو به زوال است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در دیدگاه اصیل اسلامی، زندگی انسان به سه ساحت فردی، خانوادگی و اجتماعی تقسیم می شود؛ عنوان کرد: تاکید ویژه اسلام بر نهاد خانواده، آثار بسیار مثبتی در حوزه‌های مختلف جامعه در همه عرصه‌ها داشته که باید به شکل خاص مورد توجه قرار گیرد.

مقام عالی استان یادآور شد: ما اگر خود را متعلق و پشت گرم به تمدن پویا، بزرگ و نوین اسلامی می‌دانیم باید به نسبت به ارزش‌های والای این تمدن هم تعصب بورزیم.

وی تاکید کرد: بر مبنای تراز تمدن اسلامی، آنچه که امروز به عنوان فرهنگ شهروندی – متاثر و منبعث از تمدن غربی- به جامعه ما معرفی می‌شود در ذات و نهان خود یک فرهنگ ضد خانواده است.

دکتر صحرایی گفت: فرهنگ شهروندی مبتنی بر معیارهای غربی، تا یک مرحله خانواده را تشویق به حرکت می‌کند ولی بعد از آن فرزند را از کانون خانواده جدا می‌کند و در یک چهارچوب دولت _ شهروند قرار می دهد.

وی ادامه داد: فرهنگ غربی به بهانه حمایت از فرزندان، اختیار و احترام خانواده را به شدت کاهش می‌دهد.

مقام عالی استان خاطرنشان کرد: در تمدن اسلامی ویژگی‌های فرهنگ شهروندی همخوان با تمدن اسلامی قابلیت پذیرش دارد ولی برنامه‌های اصلی و کلان این حوزه باید در تراز و چهارچوب تمدن و فرهنگ اسلامی باشد.

وی در بخش دیگری از سخنانش بر ضرورت یک انجام یک مجموعه اقدام ترکیبی و چند وجهی در حوزه تشکیل خانواده، صیانت و تعالی خانواده و حوزه طلاق تاکید کرد و گفت: عدم برخورداری از مهارت‌های اولیه برای تشکیل زندگی یک معضل جدی است که با ارتقاء دانش عمومی و مهارت افراد در یک چهارچوب دین محور، بسترهای شکل‌گیری ازدواج‌های آگاهانه و کاهش طلاق در مراحل بعدی را فراهم کرد.

دکتر صحرایی تاکید کرد: آموزش‌های مرتبط با کانون خانواده باید از کلاس دهم و در زمانی که فضای ذهنی دانش آموزان آماده‌تر است، آغاز شود تا اثر گذار باشد.

وی همچنین در ادامه از موضوع انفجار انتظارات نامتناسب در جامعه امروزی سخن گفت و ادامه داد: مجموعه.های فرهنگی و تبلیغی استان باید به شکل مناسبی به تعدیل انتظارات در سطح جامعه کمک کنند.

استاندار کرمانشاه همچنین خواهان ترویج فرهنگ ازدواج آسان و زندگی آسان با کمک مجموعه‌های فرهنگی و اداری، دانشگاهی و گروه‌های مردم نهاد شد در ادامه تاکید کرد: صدا و سیما باید در سریال ها، فیلم‌ها و تولیدات هنری خویش فضای ازدواج و زندگی آسان را ترویج و تبلیغ کند.

وی در ادامه عنوان کرد: فشار اقتصادی دلیل از هم پاشیدن خانواده‌ها نیست زیرا طبق آمار میزان طلاق در مناطق مرفه و بالای شهر تهران بیش از پایین شهر است.

دکتر صحرایی یکی از ضرورت‌های جامعه ایرانی را تقویت فرهنگ احترام به والدین دانست و گفت: به هر میزان فرهنگ احترام به پدر و مادر تقویت شود به همان میزان به زیبایی های فرهنگی و تربیتی جامعه پیرامون ما افزوده می شود و از بسیاری از آسیب‌ها مصون خواهیم ماند.

 

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط دلاوران مرصاد در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید