گیربکس بخش اصلی و حیاتی خودروی شما است. شما باید از این واقعیت آگاه باشید که تعمیرات گیربکس نسبتاً پرهزینه است.
خرابی کامل سیستم به خدمات یک متخصص تعمیر گیربکس نیاز دارد، اگر بتوان آن را تعمیر کرد، در غیر این صورت، تعویض آن ضروری است.
همانطور که قبلا اشاره کرده ایم. مراقبت صحیح از سیستم گیربکس اتوماتیک به شما کمک میکند تا از تعمیرات پرهزینه گیربکس جلوگیری کنید. در ادامه روشهای مراقبت از گیربکس اتوماتیک را بررسی خواهیم کرد.
روغن گیربکس را بررسی کنید -شما باید روغن گیربکس ماشین خود را بررسی کنید. در مورد وسایل نقلیه خاص مانند SUV، کامیونهای سبک و غیره، روغن گیربکس باید به همراه روغنموتور بررسی شود. سطح پایین مایع انتقال میتواند به دلیل نشت ایجاد شود. سپس باید آن را دوباره پرکنید تا از هرگونه آسیبی به گیربکس جلوگیری شود. و سپس ۳-۴ روز دیگر سطح گیربکس را بررسی کنید و اگر قبلاً به سطح پایین برگشته است، باید سریعاً وسیله نقلیه خود را به یک مرکز تعمیر خودرو ببرید تا گیربکس شما بررسی و تعمیر شود زیرا مشکلی در آن وجود دارد (نشتی) سطح مایع خیلی زود کم میشود. این مایع به رنگ قرمز روشن است و بوی شیرینی دارد. اگر متوجه شدید که مایع کدر، تیرهرنگ و بوی ماهی گندیده است،
استفاده از نوع مناسب روغن گیربکس- استفاده از نوع و کیفیت مناسب مایع انتقال یک امر ضروری است. روغن گیربکس مطابق با مشخصات خودروی خاص فروخته میشود، بنابراین مطمئن شوید که روغن گیربکس صحیح را برای گیربکس اتوماتیک خود خریداری کردهاید. برای این کار باید دفترچه راهنمای خودرو را مطالعه کنید. اگر هنوز گیج یا نامطمئن هستید، پس از مشورت با یک متخصص دریغ نکنید.
از سیستم خنککننده بهدرستی مراقبت کنید – سیستم خنککننده ماشین شما مسئول حفظ دمای منظم و ثابت است و از هر نوع گرم شدن بیشازحد موتور جلوگیری میکند. اما بسیاری از این واقعیت غافل هستند که سیستم خنککننده خنک شدن مایع انتقال پمپ شده از طریق جعبهدنده را نیز تضمین میکند. بنابراین، شما باید بهطور منظم به دنبال سرویس برای سیستم خنککننده باشید.
گیربکس را شستشو دهید -تعویض مایع انتقال اغلب موردنیاز است. کارشناسان میگویند که این مایع باید حداقل یکبار در سال شسته شود. فاصله زمانی بین شستشوی گیربکس بستگی به دمای کارکرد ماشین و مایلهایی دارد که وسیله نقلیه خود را از آخرین فلاشینگ طی کردهاید. در حالت ایدئال، گیربکس ماشین شما باید هر ۶۰۰۰۰ مایل شسته شود. بااینحال، یک گیربکس اتوماتیک ممکن است نیاز به شستشوی کمتری نسبت به گیربکس دستی داشته باشد زیرا دو جزء متفاوت عمل میکنند. در تعمیرگاه خودروهای آلمانی، ما گیربکس ماشین شمارا با یک ماشین شستشوی گیربکس شستشو میدهیم که مایع قدیمی را تخلیه میکند و آن را در داخل دستگاه نگه میدارد درحالیکه گیربکس را با مایع جدید پر میکند. برخلاف یک قطره تابه ساده، یک ماشین شستشو تقریباً تمام مایع قدیمی ازجمله مایع داخل مبدل گشتاور را حذف میکند.
وقتی ماشین شما در حال حرکت است دنده را عوض نکنید – دلیلی برای سردرگمی شما وجود ندارد. ما توصیه میکنیم قبل از تغییر دنده از “درایو” به “دندهعقب” و بالعکس، وسیله نقلیه خود را کاملاً متوقف کنید. توجه نکردن به این توصیه بهسادگی به گیربکس خودرو شما فشار غیرعادی وارد میکند و باعث آسیب جدی به آن میشود.
قبل از رانندگی ماشین خود را گرمکنید – قبل از رانندگی موتور خود را برای یک دقیقه گرمکنید. این باید در طول زمستان حفظ شود.
توصیههای تعمیر و نگهداری برای جلوگیری از آسیب و تعمیرات عمده گیربکس
علت شماره یک خرابی انتقال گرمای بیشازحد است که با نگهداری مناسب میتوان از آن جلوگیری کرد در تعمیرگاه خودروهای آلمانی تعمیر و نگهداری کامل گیربکس ازجمله خدمات انتقال، بازرسی، تشخیص، تعمیر و بازسازی را ارائه میشود. در مورد تکنسینهای کارشناسی ارشد گواهی ASE، تشخیص رایگان و ضمانت کامل ۳ ساله/۳۶۰۰۰ مایلی قطعات و کار از ما بپرسید!
از ترمز اضطراری استفاده کنید
استفاده از ترمز اضطراری هنگامیکه خودرو پارک شده است به جلوگیری از سایش بیشازحد گیربکس کمک میکند (اگر درشیب پارک شده باشید، این مهمتر است). ترمز اضطراری شما برای نگهداشتن وزن وسیله نقلیه طراحیشده است، بااینحال، هنگامیکه آن را درگیر نمیکنید، وزن وسیله نقلیه بر روی پنجههای پارکینگ قرار میگیرد. برای مؤثر بودن، باید قبل از اینکه دنده را به پارک بروید، هنگام توقف خودرو، ترمز الکترونیکی را فشار دهید.
سرویس گیربکس معمولی مهمترین قدمی است که میتوانید برای افزایش عمر و بهبود عملکرد گیربکس خودکار خود بردارید. امروزه انواع مختلفی از گیربکسها در جادهها وجود دارد که عملکرد متفاوتی دارند، از قطعات مختلفی تشکیلشدهاند و برای سرویسدهی در فواصل زمانی طراحیشدهاند که بین مدلها و مدلها بسیار متفاوت است. پیروی از توصیههای خدمات گیربکس سازنده برای برند و مدل خودروی خاص خود ضروری است.
سطح و وضعیت سیال انتقال
همیشه از نوع مایع مناسب برای وسیله نقلیه خود استفاده کنید، جایگزینی مایعی غیر از نوع توصیهشده سازنده میتواند باعث مشکلات عمده انتقال شود. سطح و وضعیت مایع باید بهطورمعمول بررسی شود. پر شدن بیشازحد مایع میتواند باعث ایجاد مشکلاتی در جابجایی شود و به اجزای آن آسیب برساند، درست مانند قوطی زیر پر. بررسی زیر وسیله نقلیه برای وجود علائم نشتی میتواند یکراه مفید برای جلوگیری از نشت مایع گیربکس قبل از اینکه سطح مایع بهطور خطرناکی پایین بیاید. هنگام بررسی برای اطمینان از سطح مناسب مایع، باید به وضعیت مایع نیز توجه داشته باشید. مایع انتقال کثیف، آلوده یا سوخته، همه نشانههایی از نیاز به سرویس یا تعمیر هستند. در صورت عدم توجه، مایع در شرایط نامناسب میتواند باعث آسیب جدی به سیستم شود.
محدودیتهای به کسل و وزن توصیهشده توسط سازنده را رعایت کنید
یکی از مطمئنترین راهها برای ایجاد خرابی گیربکس، تجاوز از وزن یا محدودیت های بکسل توصیهشده برای خودرو یا کامیون شما است. این باعث ایجاد فشار بسیار بیشتر بر روی سیستم نسبت به آنچه برای کارکرده تحت آن طراحیشده است میشود. قرار دادن سیستم تحتفشار بیشازحد باعث گرم شدن بیشازحد گیربکس میشود که بهسرعت منجر به نیاز خودرو شما به بازسازی یا تعویض کامل گیربکس میشود. حمل بیشازحد وزن در شرایط رانندگی سخت مانند ترافیک توقف و حرکت یا درشیبهای تند باعث فرسودگی سریعتر آن میشود. هنگامیکه در حال یدک کشی یا حمل بار سنگین هستید، از استفاده نکنید.
از یک خنککننده روغن گیربکس اتوماتیک کمکی استفاده کنید
اگر بهطور منظم وزن اضافی خودرو را یدککش میکنید یا میکشید، ممکن است بخواهید برای جلوگیری از گرمای بیشازحد انتقال و جلوگیری از آسیب ناشی از گرمای بیشازحد در سیستم، سرمایهگذاری در یک خنککننده خارجی در نظر بگیرید.
جابجایی بین معکوس و درایو
قبل از تغییر دنده از دندهعقب به رانندگی، خودرو را کاملاً متوقف کنید. توقف کامل بین پشتیبان گیری و جابجایی به درایو روبهجلو باعث آسیب عمده به اجزای انتقال داخلی میشود. اینیکی از دلایل رایج شکستگی یا ترکخوردگی چرخدنده است که تعمیر آن میتواند پرهزینه باشد. تعمیر قطعات سخت گیربکس نیاز به برداشتن و جداسازی کامل سیستم دارد و کاملاً کار فشرده است.
قبل از تعویض گیربکس به دنده، خودرو را گرمکنید
وقتی دمای بیرون پایین است، اجازه دهید قبل از تعویض دنده، وسیله نقلیه شما بهاندازه کافی گرم شود.
گیربکسهای اتوماتیک را بهصورت دستی تعویض نکنید
گیربکسهای اتوماتیک برای محاسبه وزن و سرعت خودرو طراحیشدهاند و بهطور خودکار در RPM مناسب جابجا میشوند. هنگامیکه AT را بهصورت دستی در دورهای نامناسب تعویض میکنید، فشار بیشتری به سیستم وارد میکنید که میتواند باعث فرسودگی کلاچ یا دندهها شود.
چرخهای خود را نچرخانید
از شروع با کارایی بالا اجتناب کنید. بهطور مشابه، اگر وسیله نقلیه شما در گل یا شن گیر کرد، چرخها را نچرخانید یا بهسرعت بین D و R جابجا نشوید تا آن را خارج کنید. چرخاندن چرخهای وسیله نقلیه شما میتواند بهسرعت باعث گرم شدن بیشازحد گیربکس شود و ممکن است منجر به آسیب جدی شود. گرمای بیشازحد ۹۰ درصد از خرابیهای انتقال را تشکیل میدهد!
فیلتر انتقال درونخطی
یک فیلتر مایع انتقال اضافی را میتوان مستقیماً در خط خنککننده نصب کرد تا از آسیب رساندن آلایندهها، ذرات ساینده یا برادههای فلزی به اجزای داخلی جلوگیری کند. برای مؤثر بودن، زمانی که سیستم بهدرستی کار میکند و مایع تمیزی دارد، باید یک فیلتر خط خنککننده نصب شود، بهترین زمان درست پس از سرویس انتقال شما خواهد بود. نصب این دستگاه زمانی که در حال حاضر با مشکلات انتقال مواجه شدهاید یا مایع از قبل آلودهشده است میتواند باعث مشکلات بیشتر و گرفتگی سیستم شود.
سرویس سیستم خنککننده رادیاتور یا موتور
سیستم خنککننده خودکار شما وظیفه خنک نگهداشتن موتور و همچنین خنک کردن مایع گیربکس را بر عهده دارد. یک سیستم خنککننده با عملکرد نامناسب میتواند اجازه دهد تا گرمای اضافی ایجاد شود و منجر به اکسیداسیون سیال انتقال شود.
تعمیر و تنظیم عملکرد موتور
ازآنجاییکه گیربکس و موتور خودروی شما بهطور نزدیک باهم کار میکنند، عملکرد ضعیف موتور منجر به استرس بیمورد روی گیربکس نیز میشود.
علل رایج خرابی انواع گیربکس اتوماتیک
نشتی روغن گیربکس
کم شدن سطح روغن گیربکس
سوختن روغن گیربکس
سایش چرخدندهها
خرابی شیفتر
خرابی شیر برقی گیربکس
خرابی سیستم برقی گیربکس
مشکل در اتصالات داخلی گیربکس
مشکل در اتصال گیربکس با سایر بخشها
هرکدام از این موارد میتوانند بهتنهایی یا در کنار هم سبب بروز مشکل در کارکرد گیربکس خودروی شما شوند، بهتدریج با پیشرفت مشکلات گیربکس اتوماتیک شما کارایی کامل خود را از دست میدهد و دیگر قادر به حرکت نخواهد بود.
چرا تشخیص بهموقع گیربکس اتوماتیک بسیار مهم است؟
تجربه ما نشان میدهد که در بیشتر موارد، قبل از خرابی کامل گیربکس اتوماتیک در خودرو، اولین علائم نقص گیربکس به شکل زیر ظاهر میشود: ضربات، تکانها، لغزش، خطاهای کامپیوتری، مشکلاتی در سرعت تعویض وجود دارد. برای جلوگیری از خرابی کامل گیربکس اتوماتیک و هزینه بالای تعمیر گیربکس، لازم است بهموقع کارکرد خودروها متوقف شود و برای تشخیص گیربکس اتوماتیک با متخصص تماس بگیرید بهطور متوسط در ۴ مورد از ۱۰ مورد با تماس بهموقع با مرکز فنی، میتوان بهموقع خرابی را برطرف کرد و از تعمیرات گرانقیمت جلوگیری کرد.
منبع:خودروکار